Jaap van Duin overleden.

26 maart 2024 8:00

René van der Plas - www.vvijmuiden.nl © 26-03-2024

Deze week bereikte ons het droevige nieuws dat de heer Jaap van Duin op 87-jarige leeftijd is overleden.

De heer Van Duin raakte betrokken bij V.V. IJmuiden via zijn voetballende zoons. In de jaren 70 van de vorige eeuw werden Jaap jr. en Anton spelers bij V.V. IJmuiden.

Trouw kwam de heer van Duin altijd bij V.V. IJmuiden. Zelf was hij geboren in Leiden, maar geboren en getogen in Noordwijk.

Zijn beroep als loods bracht hem naar het Noordzeekanaalgebied en dan in het bijzonder naar de gemeente Velsen, waar IJmuiden zijn standplaats werd. Menig tanker is door de heer Van Duin via de sluizen van IJmuiden naar Amsterdam en het Westelijk Havengebied begeleid of de omgekeerde weg naar de Noordzee.

In de jaren 70 gingen de beide zoons van Jaap op voetbal. Aanmelding van de beide spelers bij IJ.V.V. Stormvogels of SVIJ was erg logisch geweest, maar het werd zaterdagclub V.V. IJmuiden in Velsen-Zuid.

Zoon Jaap speelde geruime tijd in de jeugd met spelers als André en Frank Stekelenburg, Leo van Essen, Robbie van Leeuwen, Frank van Herle, Erwin Haasnoot enzovoorts. Hij doorliep de jeugdelftallen en speelde nog geruime tijd bij de overige senioren.

Jongste zoon Anton speelde altijd voor de hoogste elftallen in de jeugd en was een talentvolle keeper. Anton speelde altijd samen met zijn voetbalvrienden Paul de Vlugt, Carlo van Zelm, Gerard van Rixel, Erwin Lohman, Ronald Dooyeweerd, Jeroen Prinsse en vele anderen. Na de A1 stroomde Anton door naar de selectie van V.V. IJmuiden 1, maar toen was vader Jaap al een kritisch volger van het 1e elftal.

Vader Jaap was een trouw supporter van V.V. IJmuiden 1 en was altijd bij uit- en thuiswedstrijden van V.V. IJmuiden te vinden. Vaak kwam hij met het openbaar vervoer, maar hij reed ook geregeld mee met oud-secretaris / oud-voorzitter Sinus Baas en met oud-bestuurslid Maarten van den Oever. Wind of regen, kou of hitte. De heer van Duin was er altijd door weer en wind. Bij slechte weersomstandigheden liet de heer Van Duin niet zijn wekelijkse voetbaluitje ontnemen. Vaak vergezelde ook echtgenote Rina haar man om samen de verrichtingen van Anton en het 1e elftal te volgen.

40 jaar was de heer Van Duin niet-spelend lid / donateur van V.V. IJmuiden. Na afloop van wedstrijden van V.V. IJmuiden ging het steevast naast de wedstrijden van V.V.IJmuiden over de verrichtingen van de clubs uit de Bollenstreek. Oude liefde Noordwijk passeerde vaak de revue, evenals de zaterdagclubs Katwijk, Quick Boys, FC Lisse, Rijnsburgse Boys, Ter Leede enzovoorts.

Wij danken Jaap voor zijn trouwe support aan onze vereniging en wij zullen hem als trouwe supporter langs de lijn missen.

Wij wensen echtgenote Rina, de kinderen Everdien, Jaap, Anton en de kleinkinderen Anouk, Tobi en Bente heel veel sterkte toe met dit verlies.

Moge Jaap rusten in vrede.

Bestuur V.V. IJmuiden
Bron: https://www.vvijmuiden.nl/463/657/jaap-van-duin-overleden