IJmuiden slaat voor rust al toe

17 oktober 2022 8:00

Rinus van der Lugt - IJmuider Courant © 17-10-2022

Uit de IJmuider Courant van maandag 17 oktober 2022.

Verheffend was het allemaal niet wat IJmuiden en VSV zaterdag op de grasmat wisten te leggen, maar na afloop van de wedstrijd zal geen enkele speler van de thuisploeg daarom gemaald hebben. Met opgeheven handen liepen de spelers namelijk het veld af, omdat VSV met 2-1 werd verslagen.

Een zege die zonder meer verdiend was. De basis voor deze overwinning legde de ploeg in de eerste helft. In deze periode was de thuisploeg namelijk op alle fronten de bezoekers de baas. Ook VSV trainer Paul Meinders kon geen andere conclusie trekken. ,,Misschien denken de spelers dat ze duels kunnen winnen met het tonen van minder inzet, maar dat kunnen ze dan wel vergeten.”

IJmuiden begon fel, zette hoog druk en was met een aantal goede aanvallen ook gelijk gevaarlijk voor het doel van sluitpost Mario Veldt. Hoewel deze doelman zich herstelde van zijn mindere openingsfase, was hij er toch de oorzaak van dat de bezoekers in de veertiende minuut tegen een achterstand aankeken. Een schot van Justin Balm verdween via het lichaam van Veldt het veld weer in. Julian Janssen, die het moeilijk had in de spits, was attent en schoof de bal in de touwen. ,,Natuurlijk moet Julian nog veel leren. Moet hij nog sterker worden en ook de bal beter afschermen maar hij is nog jong. Dus dat gaat allemaal wel komen”, aldus trainer Brian Tevreden.

Omdat de spelers van VSV overal een stapje te laat waren en te weinig arbeid leverden, was het logisch dat de thuisploeg het heft in handen kon houden. Toch kon IJmuiden geen vervolg geven aan de sterke eerste twintig minuten. De spelers werden onzorgvuldiger en vooral de middenvelders leden veel balverlies. IJmuiden had ook de pech dat Ozan Kutlu geen schim was van de speler die vorige week tegen United DAVO nog de uitblinker van het veld was. Beau Duisterhof volgde hem als zijn schaduw en kwam meestal als winnaar uit de strijd. Toch kon de thuisploeg met een gerust hart de thee nuttigen. Vlak voor de rust wist Balm namelijk een door Jeffrey Prinsse doorgekopte corner van Mathijs Veldman fraai in de touwen te werken: 2-0.

Na de wissel kwam het publiek, dat in grote getale was opgekomen, minder aan zijn trekken. Zowel IJmuiden als VSV maakten er een foutenfestival van.

Dat vijftien minuten voor tijd de spanning terugkwam was de schuld van de defensie van de thuisploeg, die verder een uitstekende indruk achterliet. Nu kreeg Denzel Meijer te veel vrijheid: 2-1.

Dat trainer Tevreden in de laatste minuut nog zijn handen mocht dichtknijpen dat doelman Donny Does op de goede plaats stond om een schot van Meijer te keren, kwam omdat IJmuiden bij enkele counters naliet de stand verder uit te breiden.

V.V. IJmuiden - V.S.V. 2-1 (rust 2-0)

14. Janssen 1-0, 40. Balm 2-0, 76. Meijer 2-1.

V.V. IJmuidenDoes; Westmaas, Prinsse, Hille, Othman; Balm, Van der Meer, Heinemeijer (77. Kok); Kutlu (86. Blanken), Janssen (85. Matistaishvili), Veldman.

V.S.V. zaterdag: Veldt; Knol, Huizinga, Faassen, Duisterhof; De Wit, Penders, Kunst (80. Naakt- geboren); Meijer, Hummel, Roos (46. Heere).

Bron: Rinus van der Lugt - IJmuider Courant © 17-10-2022

#3eklasse B 2022-2023 #IJmuiderCourant #vvijmuiden1