V.V. IJmuiden O23 ⚽ FC Haarlem-Kennemerland O23

17 januari 2024 9:00

René van der Plas - www.vvijmuiden.nl © 17-01-2024

1e wedstrijd in de groepsfase in het kader van de ViH O23 Cup.
V.V. IJmuiden O23 zit in poule B met FC Haarlem-Kennemerland, HBC, DSK en DSOV.

V.V. IJmuiden O23 ⚽ FC Haarlem-Kennemerland 023 1-6 (rust 0-4).

De wedstrijd tussen de Onder 23 van V.V. IJmuiden en de Onder 23 van FC Haarlem-Kennemerland werd gespeeld in Haarlem-Noord. De wedstrijd werd op het laatste moment omgedraaid, aangezien er op het kunstgrasveld op Schoonenberg op last van Sportloket Velsen / SRO Velsen niet gespeeld mocht worden. Het veld op Sportcomplex Haarlem stadion was echter wel bespeelbaar en als zodanig ook vrij gegeven.

Bij V.V. IJmuiden O23 hadden de trainer-coaches Evert de Ronde Jr. en Marcel Munk de volgende basisopstelling in gedachten.

1. Cas Vonk 🙌🏽 (1)
2. Jort Heij (2)
3. Jeffrey Prinsse (3)
4. Myron Sprengers (4)
5. Jesse de Vendt (5)
6. Luuk van der Vaart (17)
7. Tom Koster (7)
8. Viggo Verschoor ©️ (8)
9. Mika Dekker (9)
10. Sam 't Hart (10)
11. Glenn Wilderom (11)

Op de bank was er plaats ingeruimd voor de volgende spelers:
○ Levi Oudt 🙌🏽
○ Sven Sluimer (12)
○ Luc Rutten (14)
○ Imran Aimilun (16
○ Nick van der Woude (13)
○ Tom Roossien (?)

De trainer-coaches wilden sowieso alle spelers aan het werk zien en de 6-persoonsbank zou sowieso na de thee aan de bak moeten en in het geval van blessures al eerder. Opvallend was dat op het wedstrijdformulier de naam van Jeffrey Prinsse stond genoteerd. Hij zou sinds lange tijd weer zijn opwachting maken bij V.V. IJmuiden.

Het was frisjes aan de Sportweg in Haarlem-Noord en een goede warming-up was zeker bij deze winterse koude temperaturen zeker geen sinecure. Bij het aanschouwen van de warming-up van de beide teams was het wel duidelijk dat hier twee jonge teams aan de start zouden staan die er zin in hadden.

Na het fluitsignaal van scheidsrechter Aron Jongman uit Heemskerk liet FC Haarlem-Kennemerland gelijk weten dat er met hun niet te sollen viel deze avond. Na een dekkingsfout bij V.V. IJmuiden (gebrek aan scherpte direct na het fluitsignaal) lag de bal al meteen in de 1e minuut achter keeper Cas Vonk. V.V. IJmuiden kon dus meteen aan de bak om deze achterstand goed te maken. Er ontspon zich een wedstrijd op het middenveld en het spel ging op en neer. Daarbij nam V.V. IJmuiden het wel iets te makkelijk op tegen de behendige spelers van de Haarlemse opponent.

FC Haarlem-Kennemerland speelde met snelle spelers op de flanken en ook op het middenveld speelden balvaardige spelers, die het de middelste linie en de achterste linie van V.V. IJmuiden het erg lastig maakten. Zo scoorde zonder echt veel kansen in de tussenliggende periode FC Haarlem-Kennemerland in de 26e minuut en kort erna in de 29e minuut de 0-2 en de 0-3. FC Haarlem-Kennemerland leek ook wat slimmer en behendiger te spelen dan V.V. IJmuiden en ook de ballen (steekballen en passes) kwamen beter aan.

V.V. IJmuiden probeerde het ook nog wel via de aanval, maar kwam er op het middenveld niet aan te pas en ook de voorhoedespelers lagen aan de leiband van de Haarlem-Kennemerland-verdedigers. Na een overtreding op een speler van V.V. IJmuiden mocht V.V. IJmuiden nr 10 Sam 't Hart van even buiten het 16-metergebied aanleggen voor een vrije trap, maar helaas stond zijn vizier niet goed afgesteld. Kort na deze vrije trap kwam FC Haarlem-Kennemerland via een goed uitgevoerde counter in de 39e minuut op 0-4.

De tussenstand was terecht en van de 5 aanvallen maakten de Haarlemmers 4 goals en dus waren zij in de 1e helft erg efficient.

Na de korte rustpauze gingen de trainer-coaches van V.V. IJmuiden wisselen en maakten 6 verse krachten hun opwachting. Keeper Levi Oud kwam erin voor Cas Vonk, Luc Rutten verving aanvoerder Viggo Verschoor, Imran Aimilun verving Jeffrey Prinsse, Sven Sluimer kwam erin voor Luuk van der Vaart, Tom Roossien voor Glenn Wilderom en de laatste wissel was Nick van der Woude (voor ???).

Het was pas aan het begin van de 2e helft dat V.V. IJmuiden iets terug kon doen. In de 50e minuut rondde Mika Dekker een mooi en vlot lopende aanval over een aantal schijven mooi en behendig af. De was terecht op dat moment, maar de Haarlemmers hadden al een gat geslagen van 3 doelpunten verschil.

V.V. IJmuiden bleef moeite houden met de snelle en handige spitsen van FC. Haarlem-Kennemerland, maar het verschil was in de 2e helft een stuk minder. Toch maakte Haarlem-Kennemerland in de 70e en in de 80e minuut nog de 1-5 en de 1-6. Deze doelpunten waren mooi voor de statistiek. Voor de trainers Evert de Ronde en Marcel Munk leverden deze wedstrijd heel veel data en informatie op. Zij kunnen hier straks op de trainingen en in de wedstrijden mee verder om de spelers te wijzen op hun fouten en om de spelers te helpen om de ervaringen om te zetten in leermomenten.

Het leren lezen van een wedstrijd en daarbij ook de juiste keuzes te maken op de juiste momenten hoort daar ook bij. Het Amterdamse fenomeen uit Betondorp sprak ooit eens als de voetbalmessias de profetische woorden: "Voetbal is simpel, maar het moeilijkste wat er is, is simpel voetballen." Zo is het maar net!

1000061910.jpg

Het verlies was wellicht iets geflatteerd, maar in deze jonge groep zit erg veel potentie en dat gaat er straks op korte termijn echt wel uitkomen. Het meerendeel van de spelers zou normaal gesproken gezien hun leeftijd nog uit mogen komen in de JO18. Het leren spelen onder druk en tegen fysiek sterkere individuele spelers maakt ze straks ook weer meer weerbaar. Een goede leerschool dus voor deze gretige en leergierige groep.

De volgende wedstrijd in het kader van de ViH O23 Cup is tegen het Haarlemse DSK. Er zal worden gespeeld in Haarlem bij DSK.

Succes boys!

Bron: https://www.vvijmuiden.nl/463/616/vv-ijmuiden-o23--fc-haarlem-kennemerland-o23/